Pulzování (karoserie)

Pulzování je rytmická somatická terapie založená na pohybu, kterou lze označit za formu post-reichiánské karoserie. Využívá velmi jemný a pečující přístup ke zvýšení tělesného vědomí a citlivosti a ke spojení s přirozenými rytmy těla.

Pulsing vyvinul na konci sedmdesátých let Curtis Turchin, odborník na posturální integraci (PI), která je sama o sobě jedním z nejhlubších a nejzákladnějších přístupů ke karoserii. Dr. Milton Trager, zakladatel Tragerova přístupu, předvedl svou pohybovou karoserii na Esalenově institutu v polovině sedmdesátých let. Turchin byl inspirován touto formou práce na rozvoji systematického přístupu, který nazval Pulsing.

Zahrnuje působení tlaku a pohybu (protahování, zvedání, protřepávání, rotace a houpání) na měkkou tkáň těla (kůži, svaly, šlachy, vazy a fascie) v rámci nepřetržitého měkkého rytmického houpání. Klient je veden k pasivitě – v tom smyslu, že se nesnaží nic dělat, ale umožňuje tělu uvolnit se do pohybů. To samo o sobě rychle zvýrazňuje oblasti svalového napětí a držení.

Děti i dospělí se často houpou, když jsou v tísni: zdá se, že v jemném pohybu lze najít hlubokou útěchu a bezpečí. Pulsing svými plynulými a vlnovitými pohyby možná připomíná tělesnou vzpomínku na zážitek plodu v děloze, kde je dítě neustále vystaveno rytmickému pulzování, nebo na kolébání a houpání v dětství.

Pulzování může mít řadu podob, odlišujících se záměrem, s jakým k němu klient i terapeut přistupují (například relaxační, hravá nebo jako hlubší emoční terapie). V režimech „lehčí“ klienti někdy zažívají jemné emocionální uvolnění a často vstupují do stavu podobného tranzu. Sezení mají obvykle hluboce relaxační, ale zároveň energizující účinek. Zde mohou výhody zahrnovat uvolnění hlubokého fyzického napětí, zvýšení flexibility a pohybového repertoáru a zlepšení celkového pocitu pohody a energie. V hlubší rovině může být prováděno také explicitně jako forma tělesné psychoterapie, povzbuzující klienta, aby si uvědomil své emocionální reakce, vzorce dýchání a fyzické oblasti, kde „cítí napětí, napětí, slabost, nepohodlí nebo bolest a uvědomují si ochranné vzorce držení těla“. Tímto způsobem klienti mohou objevit a uvolnit hluboce vtělené emoce. Ať už je použita jakákoli forma, mnohé účinky pulzování se objevují pod úrovní vědomého vědomí a ještě nějakou dobu po sezení rezonují v těle.

Doporučujeme:  Specifičnost domény

Pulsing tvrdí, že má dalekosáhlé výhody pro mnoho fyzických a psychosomatických problémů. Patří mezi ně uvolnění svalového napětí a ztuhlosti kloubů a podpora pružnosti, rovnováhy a koordinace. Plynulost pohybu zlepšuje krevní oběh, lymfatický tok a trávení, zatímco ve snaze propojit lidi s jejich přirozenými tělesnými rytmy podporuje vyvážení homeostatické a samoregenerační schopnosti těla. Na emocionální úrovni rytmus „zmírňuje úzkost, zvyšuje rozkoš a poskytuje kompenzační uspokojení, když jsou touhy zmařeny“. V tom je ozvěnou postřehu Charlese Darwina, že „’emocionální vyjádření patří k rytmickým formám“.