Raj Persaud

Prof. Rajendra (Raj) Persaud (* 13. května 1963 v Readingu, Berkshire) je britský konzultant, psychiatr, hlasatel a autor populárních knih o psychiatrii. Je dobře známý svým příspěvkem do veřejného povědomí o psychiatrických a duševních otázkách.

Vyslovuje své příjmení „per-SAWED“ (IPA: /pəˈsɔːd/). Je ženatý s očním chirurgem, má syna a dceru.

Persaud se vzdělával na Haberdashers‘ Aske’s Boys School a na University College London. Kromě lékařského titulu má titul z psychologie (1984), titul MSc ve statistice a titul z dějin medicíny.

Je konzultantem psychiatra v Jižním Londýně a Maudsley NHS Trust a Gresham profesorem pro veřejné porozumění psychiatrii. V roce 2002 byl zvolen jedním z deseti nejlepších psychiatrů ve Velké Británii průzkumem Institutu psychiatrie a Royal College of Psychiatrists, zveřejněným v deníku Independent on Sunday.

Raj Persaud je plodným hlasatelem a novinářem a uváděl pořad BBC Radio 4 o psychologii a psychiatrii All in the Mind až do své rezignace v dubnu 2006 (viz „kritika“ níže).
Je také moderátorem pořadu Travels of the Mind pro BBC World Service.
Často vystupuje v rozhlasových a televizních pořadech, jako dotazovaný nebo moderátor, a byl rezidenčním psychiatrem ve známém denním televizním pořadu This Morning. Kromě toho, že pravidelně píše pro The Daily Telegraph a The Independent, má také sloupky v Times Educational Supplement a Cosmopolitan Magazine.

Persaudovi kritici tvrdí, že s tolika mediálními vystoupeními na vrcholu jeho výzkumných a pedagogických závazků se „nejvšudypřítomnější britský psychiatr“ (The Guardian) příliš šíří.

V roce 2005 byl Persaud obviněn z plagiátorství. Thomas Blass, profesor psychologie na univerzitě v Maryland Baltimore County, tvrdil, že velká část Persaudova článku v Progressu v neurologii a psychiatrii (svazek 9, díl 2) byla převzata slovo od slova z Blassovy práce na „poslušnostních“ experimentech Stanleyho Milgrama z roku 1963, stejně jako dřívější článek v Times Educational Supplement. Persaud tvrdil, že to bylo kvůli chybě, a nabídl se, že se omluví za to, že Blassovi nepřipsal zásluhy.

Doporučujeme:  Kognitivní popis

Článek o vztahu scientologie k psychiatrii v deníku The Independent z 30. června 2005 shledal, že použil části publikace kanadského profesora Stephena A. Kenta bez připisování . List obvinil z „výrobní chyby“ a upravil článek ve svém webovém archivu tak, aby správně připisoval Kentovi.

V prosinci 2005 bylo oznámeno, že dva z jeho článků budou staženy z publikací British Medical Journal a Progress in Neurology and Psychiatry, zatímco jeho práce bude přezkoumána panelem z Institute of Psychiatry, King’s College.

V dubnu 2006 rezignoval kvůli sporům na místo moderátora pořadu BBC Radio 4 All In The Mind.