6 překvapivých věcí, které vás mohou emocionálně vyčerpat

Když žijeme dál, máme tendenci se mnohem více soustředit na svou fyzickou pohodu než na tu emocionální. Koneckonců je snazší zaměřit se na něco, co můžeme skutečně vidět, než na něco, jako jsou emoce a pocity. V důsledku toho mají lidé tendenci zanedbávat svou duševní a emocionální pohodu. Jedním z nejčastějších negativních důsledků je emoční vyčerpání, které je definováno jako stav, kdy se v důsledku nahromaděného stresu cítíme emočně vyčerpaní a opotřebovaní (Cafasso, 2019). V rámci šíření informací o emočním vyčerpání se v tomto článku zaměříme na 7 překvapivých věcí, které vás mohou emočně vyčerpat.

Nejprve si definujme, co znamená prožívání. Ruminace označuje nezdravý vzorec chování, kdy lidé neustále přemýšlejí o věcech do té míry, že to má negativní dopad na jejich pohodu (Nortje, 2020). Litovali jste někdy něčeho, co jste udělali v minulosti, a nemůžete to dostat z hlavy? Prožívání vás emocionálně vyčerpá, protože se neustále vracíte k situaci, která vám vyvolává špatné vzpomínky, a zvyšuje tak hladinu stresu.

Výzkum navíc ukázal, že prožívání může být spojeno s negativními důsledky, jako je úzkost, deprese, posttraumatická stresová porucha atd (Tartakovsky, 2018). Mezi nejúčinnější způsoby, jak zastavit ruminaci, patří mindfulness, protože vám pomůže zaměřit pozornost na přítomnost, místo abyste se soustředili na minulé události.

Říkají vám lidé neustále: „Budeš v pořádku“ nebo „Nedělej si s tím starosti“, kdykoli se cítíte smutní nebo naštvaní? Tím nechci říci, že vám vaši přátelé dávají špatné rady, ale spíše to, že společnost velmi vysoko hodnotí pozitivitu. Existuje však mnoho studií, které ukazují, že potlačování emocí vás vyčerpává, a to jak fyzicky, tak psychicky.

Konkrétně studie provedená Harvard School of Public Health a University of Rochester v roce 2013 ukázala, že lidé, kteří potlačují emoce, mají o 30 % vyšší pravděpodobnost předčasného úmrtí ze všech příčin (Cousins, 2018). Ignorování emocí se může zdát jako dobrá odpověď, jak se vyhnout pocitu smutku nebo zlosti. Účinek však bude opačný, protože potlačování emocí je ve skutečnosti posílí, jak vyplývá ze studie provedené Texaskou univerzitou (Cousins, 2018). Je tedy velmi důležité, abyste byli věrní tomu, jak se cítíte, a naučili se s negativními emocemi zacházet, místo abyste je potlačovali.

Doporučujeme:  Ecpathy

Jste člověk, který si vždycky myslí, že v jakékoli situaci tahá za kratší konec? To lze označit jako „mentalitu oběti“. Mentalita oběti spočívá na třech klíčových přesvědčeních (Raypole, 2019):

Není třeba dodávat, že tato mentalita má negativní povahu, jak je patrné ze tří klíčových přesvědčení, která lidé s mentalitou oběti obvykle mají. Emocionální vyčerpání nebo vyčerpání pramení ze tří klíčových přesvědčení této mentality. Tato přesvědčení vyústí v negativní myšlenky nebo chování, jako je vyhýbání se odpovědnosti, nehledání řešení a rozvoj pocitu bezmoci, což vše přispěje k emočnímu vyčerpání (Raypole, 2019). Pokud tedy máte tuto mentalitu, jedním z možných řešení by bylo promluvit si s někým, kdo vám pomůže uznat možnosti, které rozšíří vaši perspektivu.

Soustředění se na věci, které nemůžete ovlivnit

Patříte k lidem, kteří obvykle věnují mnoho času a úsilí tomu, aby měli vše kolem sebe pod kontrolou? No, tady je pravda, že většinu věcí, které se vám dějí, nemůžete ovlivnit. Mít kontrolu nad vším, co vás obklopuje, ve vás může vzbuzovat pocit, že dokážete zabránit špatným věcem. Stejně tak soustředění se a dostatečné přemýšlení o věcech, jako jsou přírodní katastrofy nebo nemoci, by vám mohlo dát pocit, že jste v bezpečí (Morin, 2017).

Zaměření na věci, které nemáte pod kontrolou, však nakonec způsobí pouze to, že na váš emocionální a fyzický stav bude vyvíjen další tlak a stres. Navíc tím ztrácíte čas a úsilí, které byste mohli věnovat věcem, které skutečně můžete ovlivnit. Abyste se tedy vyhnuli emocionálnímu vyčerpání z této situace, měli byste si určit věci, které skutečně můžete ovlivnit, a soustředit se na ně, místo abyste se soustředili všude možně.

Toxická pozitivita je definována jako neefektivní a nadměrné zobecňování optimistického stavu v jakékoli situaci (Quintero, 2020). Jste někdo, kdo si vynucuje, aby byl šťastný, přestože zjevně cítíte opak? Pokud to děláte neustále, bez ohledu na situaci, pak pravděpodobně zažíváte toxickou pozitivitu.

Doporučujeme:  Ontologická bezpečnost

Jako člověk, který se snaží být neustále ve stavu štěstí, jste velmi náchylní popírat, minimalizovat nebo znehodnocovat své skutečné emoce, kdykoli nejsou v souladu se štěstím (Quintero, 2020). Výsledky jsou podobné jako u potlačování emocí, protože nadměrné množství pozitivity slouží mimo jiné k zakrytí nebo potlačení emocí, jako je žárlivost, smutek, hněv. V důsledku toho bude váš emocionální a fyzický stav pod mnohem větším tlakem, což vede k vyčerpání.

Příliš časté říkání „ano“ lidem

Jste někdo, kdo obvykle přijímá směny navíc, i když už pracujete přesčas, nebo dobrovolně pomáháte někomu s domácími úkoly, i když máte dost práce s těmi svými? No, říkat lidem ano a pomáhat jim je skvělé a s největší pravděpodobností to povede k tomu, že z vás lidé budou mít lepší dojem. Ale všeho moc škodí a příliš časté říkání ano ve své podstatě způsobuje další stres ve vaší emocionální a fyzické pohodě, což vede k vyčerpání nebo vyhoření (Ladouceur, 2020). Může být obtížné začít lidem čas od času říkat ne, zejména pokud je říkání ano vaším zvykem. Dobrým výchozím bodem je zamyslet se nad tím, že se musíte nejprve postarat sami o sebe a teprve potom se zaměřit na ostatní lidi.

Pokud vám některý z bodů uvedených v tomto článku připadá povědomý a cítíte se emocionálně vyčerpaní a vyčerpaní, pak je možná ten správný čas začít jednat a zaměřit se na obnovení své emocionální pohody. Bude to samozřejmě obtížné, protože budete muset začít dělat věci, které nejste zvyklí dělat, nebo změnit celý svůj pohled na život. Z dlouhodobého hlediska se však vaše mysl i tělo budou cítit mnohem lépe.

Cafasso, J., 2019. Emocionální vyčerpání: Co to je a jak se s ním zacházet. [online] Healthline. Dostupné na: [Přístup 24. listopadu 2020].

Doporučujeme:  Teorie sebeurčení

Cousins, L., 2018. EXISTUJÍ STINNÉ STRÁNKY TOHO, KDYŽ SE SNAŽÍME BÝT VŽDY POZITIVNÍ?. [online] Health Agenda. Dostupné na: [Přístup 24. listopadu 2020].

Ladouceur, P., 2020. 3 způsoby, jak poznat, zda říkáte příliš mnoho ano. [online] Mental Help. Dostupné na: Dostupné z: [Přístup 24. listopadu 2020].

Morin, A., 2017. 6 způsobů, jak se přestat stresovat kvůli věcem, které nemůžete ovlivnit. [online] Forbes. Dostupné na: FBbes: [Přístup 24. listopadu 2020].

Nortje, A., 2020. Mindful Thinking: 4+ Ways To Stop Ruminating And Overthinking (Vnímavé myšlení: 4+ způsoby, jak přestat přemýšlet a přehánět). [online] Pozitivní psychologie. Dostupné na: ……………….: [Přístup 24. listopadu 2020].

Quintero, S., 2020. Toxic Positivity: : Temná stránka pozitivních vibrací. [online] The Psychology Group. Dostupné na: ……………….: [Přístup 24. listopadu 2020].

Raypole, C., 2019. Jak rozpoznat a zvládnout mentalitu oběti. [online] Healthline. Dostupné na: ……………….: [Přístup 24. listopadu 2020].

Tartakovsky, M., 2018. Proč je přežírání nezdravé a jak s ním přestat. [online] Psych Central. Dostupné na: : [Přístup 24. listopadu 2020].