Asana

Eka-Pada-Rajakapotasana nebo jednonohý holub

Asana je sanskrtsky „sedadlo“. Množné číslo se používá k popisu jógových postojů; „sedadlo“ v tomto kontextu odkazuje nejen na fyzickou pozici těla, ale na pozici ducha ve vztahu k božství. Tato myšlenka je často označována jako „jedno sedadlo“, a to jak jogíny, tak buddhisty.

Moderní používání slova „asana“ v souvislosti s cvičením jógy obecně odkazuje na fyzický postoj nebo pózu. V jógové sútře Patanjali popisuje „asana“ jako meditaci vsedě, kde meditace je cestou k seberealizaci. „Asana“ tedy znamená jak jednoduché postoje, tak cestu k jednotě ducha.

Ačkoli „asana“ původně označovala meditaci vsedě, její rozsah se v průběhu staletí vyvinul tak, že pokrývá velkou škálu tělesných postojů. Tyto postoje mají své kořeny v oddanosti a/nebo zdraví, ale v konečném důsledku mají všechny vést zpět k možnosti pohodlnějšího sezení v meditaci.

Ezoteričtějším záměrem je usnadnit tok prány (vitální energie; čchi v čínštině; ki v japonštině) na pomoc při vyvažování koshas (pochev) fyzického a metafyzického těla.

Fyzický aspekt jógy, ásany, byl na Západě hodně zpopularizován a oddaní praktikující celebrity jako Madonna a Sting přispěli k většímu zviditelnění této praxe. To vyvolalo mylnou představu, že jóga se skládá pouze z praktikování ásan. Jógové ásány jsou ve skutečnosti součástí Hatha jógy, která je jen jednou z několika různých jógových cest.

V jógové sútře píše Patandžálí o ásáně jako o třetí z 8 končetin klasické jógy (rádža jóga). Těchto osm končetin jsou jamy (povinnosti), nijamy (oddanost), ásány (pozice), pranajáma (dechová práce), pratyahara (stažení smyslů nebo nepřipojení), dhárána (soustředění), dhjána (meditace), samádhi (realizace pravého já a/nebo jednota s bohem) a Bódhitharta (osvícený nade vše)

Podmínky a obecné pokyny pro praxi asana

Studenti na hodině jógy

V jógové sútře Patandžálí naznačuje, že jediným požadavkem pro cvičení ásan je být „klidný a pohodlný“. Tělo by mělo být pevné, ale zároveň uvolněné a cvičící by neměl pociťovat žádné nepohodlí. Těsnost nebo napětí pozorované v těle by mělo být vědomě uvolněné. Dýchání by mělo být přirozené, nosem a do břicha. Toto břišní dýchání (pranayama) se nazývá „ujjayi“ (vyslovuje se oo-JI-ya) nebo „oceánský dech“. Ujjayi znamená „zvednutý“.

Doporučujeme:  Červenání

Podle cvičících jógy, když je ovládnuta tělesná kontrola, jsou osvobozeni od toho, čemu říkají „dvojice protikladů“, jako je teplo a chlad, hlad a žízeň, radost a žal. Tento neddualistický pohled pochází ze sankyjské školy himálajských mistrů.

Níže jsou uvedeny tradiční směry pro provádění asana:

Někteří tvrdí, že je třeba se vyhnout asanám, zejména obráceným pózám, během menstruace.

Jiní tento názor popírají a zastávají názor, že:

Další hlediska tvrdí, že:

„Existuje nekonečné množství jógových asan.“ (Sri Dharma Mittra)

V roce 1975 se Šrí Dharma Mittra jako oběť oddanosti svému guruovi Swamimu Kailashanandovi Maharajovi vydal katalogizovat obrovské množství jógových ásan. Ze starověkých textů, knih, studentů, učitelů a vlastních znalostí sestavil 1300 variací. Ty byly původně publikovány jako Master Yoga Chart a 608 těchto pozic bylo nedávno zpřístupněno v malém kompendiu nazvaném „Asanas: 608 Yoga Poses“ od Dharmy Mittry (New World Library; 2003 ISBN 1-57731-402-6). Ačkoli neexistuje způsob, jak stanovit přesný soubor pozic, tato práce je považována za konečnou sbírku studentů i jogínů.

K úrazům může dojít při nadměrném tlaku na krční obratle (např. během „pózy pluhu“ nebo stojky na hlavě) nebo když je páteř vychýlená z normální polohy a je na ni vyvíjen tlak (např. během pózy „luku“ nebo „kola“). Cvičení těchto póz může poškodit meziobratlové ploténky a může způsobit další dlouhodobá poranění. Cvičící by se měl v případě pochybností o její bezpečnosti bez obav zdržet provádění jakékoli pózy.